Криза українського парламентаризму: справжні мотиви та стратегії політиків очима провідних політологів

  • Permalink  

Під час проведення прес-конференції були оприлюднені результати опитування 30-ти провідних українських політологів та політичних експертів, – серед яких, зокрема, Д.Видрін, В.Фесенко, О.Дергачов, А.Єрмолаєв, В.Полохало, І.Жданов, І.Когут, В.Котигоренко та ін, – і яке окреслює наслідки для України дострокових виборів, найімовірніший формат післявиборчої коаліції та найоптимальніші тактики та стратегії основних політичних гравців.

Експерти негативно оцінюють наслідки дострокових виборів до Верховної Ради України, наголошуючи, насамперед, на погіршенні репутації України в міжнародній політиці. Про те, що вибори погіршать імідж України на міжнародній арені заявили половина (50%) опитаних експертів. Крім того, експерти вказали, що вибори послаблять авторитет інститутів державної влади в суспільстві (43,3% опитаних), а також можуть призвести до посилення авторитарних тенденцій в Україні (37,7%). Разом тим, третина експертів (30%) переконана, що вибори загострять політичне протистояння в Україні. Експерти, здебільшого, не схильні були відзначати позитивні наслідки виборів. У те, що вибори сприятимуть зміненню демократичних інституцій в Україні вірять 16,7%, а у те, що у результаті виборів буде подолана політична криза в країні вірять лише 13,3% опитаних. Жоден з тридцяти опитаних експертів не вважає, що вибори сприятимуть мінімізації впливу глобальної економічної кризи на Україну.
Експерти також вказували на інші (23,3% відповідей) результати дочасних виборів до парламенту. Серед власних варіантів відповідей, експерти, зокрема, відзначили, що «вибори дозволять сформувати більш збалансовану основу для законодавчої і виконавчої ланки, що створить підґрунтя для подальшого розвитку країни і уникнення кризи» (експерт – А.Єрмолаєв), «вибори не вплинуть на якість політики, вони приведуть лише до  переформатування уряду» (І.Когут), «вибори можуть підсилити антидукраїнські сили» (експерт – О.Палій), та «вибори призведуть до появи радикальних сил, які зараз не представлені в парламенті» (експерт – Т.Кінько).

Політологи у переважній більшості (83,3%) переконані, що справжньою метою, яку переслідував Віктор Ющенко, розпускаючи парламент, було усунення Ю.Тимошенко з посади прем’єр-міністра, послабивши її, таким чином, як конкурента на майбутніх президентських виборах. Майже рівна кількість експертів (40% і 36,6% відповідно) вважають, що Віктор Ющенко розпустив парламент «через домовленість з частиною Партії Регіонів (Р.Ахмєтов, Б.Колєсніков, Ю.Бойко та ін.), перерозподілити владу за схемою: Янукович – прем’єр після парламентських виборів, Ющенко – президент на другий термін», а також – аби «створити нову коаліцію на базі НУНС та ПР в новому складі парламенту». Шість із тридцяти (20%) опитаних експертів переконана, що основним мотивом Президента було «виконання вимог Конституції». Разом з тим, лише 10% експертів вважає, що нові вибори – це не стільки мета В.Ющенка, скільки вимога більшості українських олігархів та лише двоє експертів (С.Конончук, О.Одушкін) ) вважають, що прагненням Президента було подолання політичної кризи.

Серед інших варіантів справжніх мотивів Президента називалось, зокрема, бажання «зробити ПР і БЮТ конкурентами та не допустити відновлення антипрезидентської конституційної більшості, а також надія, що внаслідок виборів вдасться продемонструвати позитивну динаміку пропрезидентського блоку і сформувати структуру ВР, спроможної висунути на посаду Прем’єра лояльну до Президента фігуру» (експерт – В.Фесенко)

Найоптимальнішою  поведінкою Віктора Януковича з точки зору стартових позицій на майбутніх президентських виборів є, на думку більшості опитаних експертів (53,3%), активна участь у виборах згідно Указу Президента. Також експерти вказували як на оптимальну стратегію – активну участь у парламентських виборах та створення коаліції з «Нашою Україною» та Блоком Литвина (13,3%). Лише два експерти (В.Дудко, Є.Камінський) зазначили, що найкращі стартові позиції у президентських перегонах отримає у випадку активної участі у парламентських виборах та створення коаліцію з БЮТ, і два експерти (В.Полохало, В.Котигоренко) переконані, що оптимальною стратегію для майбутньої президентської кампанії може бути намагання перенести парламентські вибори на зиму чи весну 2009 року.

Найоптимальнішою поведінкою Юлії Тимошенко з точки зору стартових позицій на майбутніх президентських виборів є, насамперед,   домагатися на посаді прем’єр-міністра одночасних Президентських і парламентських виборів. Така стратегія для Тимошенко найчастіше згадується у відповідях експертів (43,3%). Другою можливою стратегією для лідера БЮТ (23,3% опитаних) є домагатися на посаді прем’єр-міністра перенести парламентські вибори на зиму, чи весну 2009 року та працювати на посаді прем’єра до утворення нової коаліції (20%). Лише троє з тридцяти експертів (Д.Видрін, Ю.Остапець, О.Шморун) вважають, що найкраще для Тимошенко було би негайно піти відставку, аби отримати кращі шанси на президентських перегонах.

Експерти скептично оцінюють шанси створення будь-якої коаліції у новому складі парламенту. Про те, що жоден варіант коаліції не буде створено у новому складі парламенту заявили 36,7% опитаних експертів. Найбільш реальними, – у порівнянні з іншими, – варіантами коаліції експерти називали коаліцію ПР+ НУ + БЛ (16,7%) та ПР+КПУ+БЛ (16,7%). Лише один експерт (В.Дудко) припускає можливість утворення коаліції БЮТ+ПР, і один експерт (В.Ченаш) передбачає утворення коаліції БЮТ+НУ+БЛ.

Серед інших варіантів розвитку подій у новообраній Верховній Раді експерти називають, зокрема, «утворення ядра коаліції на основі ПР+БЛ і проведення переговорів з іншими силами» (А.Єрмолаєв) та «створення основи коаліції у складі ПР+ КПУ» (І.Когут).

П’ять основних висновків з дослідження:

  • Проведення дострокових виборів до Верховної Ради матиме негативні наслідки для українського суспільства, особливо, для зовнішньо політичних устремлінь та завдань української влади (отримання ПДЧ у грудні, Угода про асоційоване членство з ЄС, тощо).
  • Основними рушієм прибічників розпуску парламенту було прагнення змінити формат урядової коаліції. Ініціюючи розпуск парламенту Президент Ющенко de facto визначив своїм стратегічним партнером політичні кола, близькі до ПР, через які він прагнутиме забезпечити своє переобрання на другий термін. При цьому, економічні інтереси олігархічних груп, або виконання Конституції не є основними мотивами дій Президента.
  • Якщо для Віктора Янукович найбільш оптимальним сценарієм є участь у дочасних парламентських виборах, то для Юлії Тимошенко – це перенесення виборів на якомога пізніший термін, а в ідеалі –  проведення одночасних Президентських та парламентських виборів. Це, загалом, збігається з реальними діями, які демонструють нині політики. Як для Юлії Тимошенко, так і Віктора Януковича прем’єрська посада виглядає як стартовою для участі у майбутніх Президентських перегонах.
  • Новообрана Верховна Рада буде вкрай нестабільною, і існує висока ймовірність, що жодної коаліції так і не буде утворено в новому парламенті. Однак, якщо нова коаліція таки буде утворена в новому парламенті, то це буде коаліція, з високою ймовірністю за участі ПР. БЮТ, натомість, вочевидь, посяде опозиційну нішу після дострокових виборів.
  • Для подолання перманентної політичної кризи необхідні інші механізми, окрім дострокових виборів – ухвалення нової Конституції, обрання ВР за новим Законом про вибори, зміни в партійному будівництві тощо.

Опитування було проведеного Центром соціологічних та політологічних досліджень СОЦІОВИМІР і тривало 20 – 23 жовтня 2008 року.
Учасники прес конференції (УНІАН, 23 жовтня, 2008):

Сергій Таран, голова правління Центру соціологічних та політологічних досліджень „СОЦІОВИМІР”, директор Міжнародного інституту демократій

Володимир Білецький, керівник Донецького відділення  Центру соціологічних та політологічних досліджень „СОЦІОВИМІР”, професор Донецького національного технічного університету.

І. наслідки дострокових виборів до верховної ради  

Розподіл відповідей на запитання: „Які наслідки матимуть дострокові вибори для України? (вкажіть не більше трьох варіантів відповіді)

  Варіант відповіді %
1 Вибори погіршать імідж України на міжнародній арені 50,0
2 Вибори послаблять авторитет інститутів державної влади в суспільстві 43,3
3 Вибори можуть призвести до посилення авторитарних тенденцій в Україні 37,7
4 Вибори загострять політичне протистояння в Україні 30,0
5 Вибори сприятимуть зміненню демократичних інституцій в Україні 16,7
6 У результаті виборів буде подолана політична криза в країні 13,3
7 Вибори сприятимуть мінімізації наслідків глобальної економічної кризи на Україну
8 Інше 23,3
9 Важко сказати 3,3

ІІ. справжня мета віктора Ющенка під час розпуску парламенту

Розподіл відповідей експертів на запитання: „Яку справжню мету переслідував Віктор Ющенко, розпускаючи парламент? (вкажіть не більше трьох варіантів)?

  Варіант відповіді %
1 Усунення Ю.Тимошенко з посади прем’єр-міністра, послабивши її як конкурента на майбутніх президентських виборах 83,3
2 Через домовленість з частиною Партії Регіонів (Р.Ахмєтов, Б.Колєсніков, Ю.Бойко та ін.) перерозподілити владу за схемою: Янукович – прем’єр після парламентських виборів, Ющенко – президент на другий термін. 40,0
3 Створення нової коаліції на базі НУНС та ПР в новому складі парламенту 36,6
4 Виконання вимог Конституції 20,0
5 Нові вибори – не стільки мета В.Ющенка, скільки вимога більшості українських олігархів 10,0
6 Подолання політичної кризи 6,7
7 Інше 16,7
8 Важко сказати

ІІІ. оптимальна поведінка віктора януковича  з точки зору стартових позицій на майбутніх президенстських виборів

Розподіл відповідей експертів на запитання: „ Що є зараз найбільш оптимальним для Віктора Януковича з точки зору кращих стартових позицій на майбутніх президентських виборах?» (Вкажіть, будь ласка, лише один варіант відповіді)

Варіант відповіді %
1 Брати участь у виборах згідно Указу Президента від 8 жовтня 2008 р. 53,3
2 Взяти участь у парламентських виборах і утворити коаліцію з НУ та БЛ 13,3
3 Домагатися одночасних Президентських і парламентських виборів 10,0
4 Взяти участь у парламентських виборах і утворити коаліцію з БЮТ 6,7
5 Домагатися перенесення парламентських виборів на зиму чи весну 2009 року 6,7
6 Інше 6,7
7 Важко сказати 3,3

ІV. оптимальна поведінка юлії тимошенко з точки зору стартових позицій на майбутніх президенстських виборів

Розподіл відповідей експертів на запитання: «Що є зараз найбільш оптимальним для Юлії Тимошенко з точки зору кращих для неї стартових позицій на майбутніх президентських виборах?»

Варіант відповіді %
1 Домагатися на посаді прем’єр-міністра одночасних Президентських і парламентських виборів 43,3
2 Домагатися на посаді прем’єр-міністра перенесення парламентських виборів на зиму чи весну 2009 року 23,3
3 Працювати на посаді прем’єра до утворення нової коаліції 20,0
4 Негайно піти у відставку 10,0
5 Інше 3,3
6 Важко сказати

V. найбільш очікувана коаліція у новій верховній раді

Розподіл відповідей експертів на запитання: „Яка найбільш ймовірна основа для майбутньої коаліції після проведення дострокових виборів до ВР?»

Варіант відповіді %
1 Жоден варіант коаліції не буде реалізовано 36,7
2 ПР+ НУ + БЛ 16,7
3 ПР+КПУ+БЛ 16,7
4 БЮТ+ПР 3,3
5 БЮТ+НУ+ БЛ 3,3
6 ПР зможе самостійно створити більшість 3,3
7 БЮТ зможе самостійно створити більшість 3,3
8 Інше 13,4
9 Важко сказати 3,3

УКРАЇНСЬКІ ПОЛІТОЛОГИ, які взяли участь в експертному опитуванні 20 – 23 жовтня 2008 року

1 Бeбик Валерій Проректор Відкритого міжнародного ун-ту “Україна”. Голова правління Всеукраїнської асоціації політичних наук.
2 Березовець Тарас директор PR-групи Polittech
3 Білецький Володимир Професор Донецького національного технічного університету.
4 Видрін Дмитро Директор Європейського інституту інтерграції та розвитку
5 Гречаник Олександр Коментатор редакції суспільно-політичного мовлення Луганського обласного радіо.
6 Дергачов Олександр Провідний науковий співробітник Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН України
7 Дудко Валерій Голова Харківської обласної громадської організації “Асоціація політичних консультантів”.
8 Єгулашвілі Максим Керівник Херсонського обласного відділення ВГО “Альянс молодих політологів, політтехнологів та політиків України”.
9 Андрій Єрмолаєв  Президент Центру соціальних досліджень “Софія”.
10 Жданов Ігор Президент аналітичного центру «Відкрита політика»
11 Камінський Євген Завідуючий відділом Інституту світової економіки та міжнародних відносин, професор
12 Кінько Тарас Директор Фонду “Місія Інтелектуальних Ініціатив”.
13 Клименко Ольга Керівник Чернігівського обласного відділення ВГО “Альянс молодих політологів, політтехнологів та політиків України”.
14 Климончук Василь Доцент кафедри політології Інституту історії і політології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.
15 Когут Ігор Голова ради Лабораторії законодавчих ініціатив
16 Конончук Світлана Керівник політичних програм Українського незалежного центру політичних досліджень
17 Котигоренко Віктор Головний науковий співробітник  Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН України. Доктор політичних наук.
18 Лосєв Ігор Доцент Національного університету Києво-Могилянська академія. Постійний експерт-політолог Національного радіо України.
19 Одушкін Остап Викладач Львівського національного університету ім. І.Франка. Кандидат політологічних наук.
20 Остапець Юрій Декан факультету суспільних наук Ужгородського національного університету.
21 Палій Олександр Провідний експерт Інституту зовнішньої політики Дипломатичної академії при Міністерстві закордонних справ України.
22 Полохало Володимир Провідний науковий співробітник Інституту світової економіки і міжнародних відносин НАН України, професор.
23 Романюк Анатолій Керівник Центру політичних досліджень Львівського національного університету, доцент
24 Світайло Ніна Проректор Сумського Державного університету. Завідуюча кафедрою політології, соціології і психології.
25 Ситник Олександр Завідуючий кафедрою філософії Луцького державного технічного університету. Кандидат політичних наук.
26 Старчевський Юрій Директор Південного центру політичного консультування.
27 Толстов Сергій Директор Інституту політичного аналізу і міжнародних досліджень.
28 Фесенко Володимир Голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента»
29 Ченаш Володимир Директор Хмельницького консалтингового центру “Інфо-лайн”.
30 Шморгун Олександр Провідний науковий співробітник Інституту світової економіки та міжнародних відносин НАН України.
dpsp_networks_shares:
a:2:{s:11:"google-plus";i:0;s:8:"facebook";i:0;}
dpsp_networks_shares_total:
0
dpsp_networks_shares_last_updated:
1711641219