30 травня 2007 у прес-центрі УНІАН відбулася прес-конференція “СКІЛЬКИ КОШТУВАЛИ АКЦІЇ ПРОТЕСТУ ПРОУРЯДОВОЇ КОАЛІЦІЇ?”, на якій представлено підрахунок вартості масових заходів протесту та можливі витрати у разі “силового протистояння”. Під час конференції було порівняно фінансові витрати на “помаранчеву революцію” (2004) та “біло-синій майдан” (2007), деталі обчислення, статті витрат та методологію обчислення коштів.
Учасники прес-конференції:
Сергій Таран, директор Міжнародного інституту демократій
Володимир Цибулько, політичний експерт
Фахівці Міжнародного інституту демократій (Україна) провели підрахунки прямих витрат на заходи протесту на підтримку проурядової коаліції, які тривали від 2 квітня, – часу оголошення Указу Президента про дострокові вибори, – до 27 травня, – часу укладенню політичної угоди щодо дати дочасних виборів.
Основні висновки:
- Згідно з даними експертного аналізу, сума всіх витрат на акції масового протесту складає від 55.055.000 до 73.810.000 у. о. Загальна присутність громадян України у акціях протесту складає від 500.500 до 671.000 людино/днів. (це не є загальною кількістю громадян, які виступили на пдітримку коаліції, бо одні і ті самі громадяни могли брати участь у акціях кілька днів поспіль). Деталі: ДОДАТОК 1.
- У середньому, на вулицях столиці щодня перебуло від 9.000 до 12.000 громадян, які активно підтримували дії коаліції. Доба перебування учасника протесту у Києві, у середньому, коштувала 110 у.о (або 550 гр).
- Основні статті витрат на одного учасника впродовж однієї доби:
Проїзд одного учасника | Від 20 до 60 гр |
Денний гонорара учасника | Від 80 до 100 гр. |
Денний гонорар екіпірованого учасника (мегафон, дудка, плакат) | Від 100 до 120 гр |
Нічний гонорар одного учасника | Від 150 до 200 гр |
Гонорар бригадира (десятник) | 10 гр за людину |
Харчування одного учасника | Від 15 до 60 гр |
“Чорнові” бригадири (графіті-групи) | Від 200 гр |
Безпека, супровід (приватні або міліцейські структури) | 500 гр –рейс на людину |
Крім того, витрати на проведення акцій склали:
- Оренда сцени (Майдан Незалежності, Верховна Рада)Виступ артистів
- Обладнання наметових містечок (намети, “каремати”, спальні мішки)
- Наочна агітація (плакати, прапори, роздаткові матеріали)
Порівняння акцій масового протесту 2004 та 2007 року
“помаранчева революція” -2004 | “біло-синій майдан” -2007 | |
Кошти | Якби прихильники помаранчевої революції використовували методи мобілізації, які застосовувала на той час влада, то їм би довелось сплатити 1 647 617 610 у.о. Це можна вважати умовною вартістю помаранчевої революції. | від 55.055.000 до 73.810.000 у. о – лише прямі, реальні витрати |
Основні статті прямих витрат | Обладнання наметових містечок | Гонорари учасникам акцій масового протесту |
Спонсори | Кошти, умовно “витрачені” на помаранчеву революцію, можна розподілити на дві категорії – кошти вкладені у вигляді індивідуальної діяльності громадян України та іноземними ЗМІ (від 808 406 150 до 1 644 676 110) та кошти, вкладені організаціями (від 1 826 500 до 2 941 000). Звідси, очевидно, що „кошти” вкладені громадянами є на порядок більшими від коштів, вкладених організаціями. Це дає підстави робити висновок, що головним спонсором помаранчевої революції є: Громадяни України, Міжнародні ЗМІ. | Міжнародні медіа та громадяни цього разу не були спонсорами “революції”, лише партії взяли часть у фінансуванні. Таким чином, основними спонсорами були: Політичні партії проурядової коаліції, Бізнес, близький до цих політичних партій |
Висновок порівняльного аналізу: акції 2004 та 2007 року були різними явищами. Якщо у 2004 році йшлося про зміну політичної системи, то у 2007 році – йдеться про міжпартійну боротьбу |
Тенденції у проведенні політичних акцій
- Прагматизація: політичні акції стають платними, навіть для “ідейних” учасників.
- Тінізація: фінансування політики відбувається за тіньовими схемами (“в конвертах”) на всіх рівнях.
- Пацифікація: в політичних акціях беруть участь громадяни, які не мають мотиву на насильницькі дії, які загрожують їхній особистій безпеці.
Методологія:
1) Моніторинг (кількість учасників):
Моніторинг ЗМІ
Моніторинг повідомлень партій, які входять до проурядової коаліції
Моніторинг повідомлень МВС
2) Інтерв’ю/опитування (вартість послуг):
Учасників акцій протесту
Організаторів (менеджери середнього рівня)
3) Розслідування (вартість послуг):
“Участь” у акціях (Вінниця, Харків, Запоріжжя)
4) Обчислення найбільших акції (“шахматка”) (кількість учасників)
- dpsp_networks_shares:
- a:2:{s:8:"facebook";i:0;s:11:"google-plus";i:0;}
- dpsp_networks_shares_total:
- 0
- dpsp_networks_shares_last_updated:
- 1614858669